+48 (32) 285 73 51
logotyp BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

Scenariusz zajęcia Andrzejkowe Wróżby

CEL GŁÓWNY:

  • budzenie zainteresowania tradycjami i miejscowym folklorem

CELE OPERACYJNE:

  • aktywne poznawanie i uczestniczenie w tradycjach i zwyczajach wiążących się z różnymi obrzędami – ANDRZEJKI
  • zachęcanie do wspólnej zabawy
  • stwarzanie miłej i serdecznej atmosfery

METODY:

  • działalności praktycznej aktywności twórczej

FORMY:

  • zbiorowa

POMOCE:

  • filiżanki, moneta, obrączka, muszelka, roztopiony wosk, , klucz, naczynie z wodą, serca z imionami, butelka, gazety, świece, nagrania metody KLANZA

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. .Powitanie dzieci i rodziców.

    Wigilia ŚW. KATARZYNY – 24 listopada oraz wigilia ŚW.ANDRZEJA – 29 listopada to wieczory wróżb poświęconych miłości i małżeństwu. W pierwszym kawalerowie mogli dowiedzieć się jaka żona przypadnie a w drugim panny odgadywały, kto zostanie ich mężem. Katarzynki odeszły w zapomnienie natomiast pozostały Andrzejki, które są zabawą połączoną wspólnymi wróżbami chłopców i dziewcząt.

  2. .Aby wróżby i przepowiednie się spełniły wspólnie zaczarujmy dzisiejsze spotkanie piosenką „Czary – mary wosku lanie co ma się stać niech się stanie”
    Piosenka do melodii metody KLANZA.

  3. Wróżba „Dwa serca” – na sercach wypisane są imiona dziewczynek i chłopców, chcąc się dowiedzieć jakie imię będzie nosić przyjaciel lub przyjaciółka – dzieci przekłuwają szpilką serce.

  4. Wróżba z butelką – jaki zawód będziesz wykonywać w przyszłości, dla rodziców czym jeszcze mogliby się zająć.

  5. Taniec z gazetami – parami z rodzicami
    - trzymanie gazety między rękami, plecami, czołami, zwinięcie w rulon i trzymanie rekami za końce, taniec na rozłożonej gazecie.

  6. Wróżba „Buty za próg” – dzieci ustawiają swoje buty jeden za drugim. Czyj but pierwszy „wyjdzie” za próg, tego czeka szybkie zamążpójście lub ożenek.

  7. Filiżanki – niespodzianki – czyli „Co ciebie czeka w przyszłości?” Na stoliku ustawiamy dnem do góry cztery filiżanki, wkładamy pod nie obrączkę (miłość), monetę (bogactwo), muszelka (podróż), ostatnią pozostawiamy pustą. Po wymieszaniu dzieci kolejno wybierają jedną z nich i odczytują swoją przyszłość.

  8. Taniec „PIZZA” do melodii Smurfy

  9. Wróżba „wosku lanie” i odgadywanie przyszłości z figurek woskowych – podświetlanie na ekranie.

  10. Taniec z balonami – wspólnie z rodzicami.

  11. Podziękowanie i ewaluacja zajęcia.

Teresa Adamczyk
Nauczyciel mianowany
Gminne Przedszkole Tworóg
DATA: 1.12.2006r