Scenariusz zajęcia Andrzejkowe Wróżby
CEL GŁÓWNY:
- budzenie zainteresowania tradycjami i miejscowym folklorem
CELE OPERACYJNE:
- aktywne poznawanie i uczestniczenie w tradycjach i zwyczajach wiążących się z różnymi obrzędami – ANDRZEJKI
- zachęcanie do wspólnej zabawy
- stwarzanie miłej i serdecznej atmosfery
METODY:
- działalności praktycznej aktywności twórczej
FORMY:
- zbiorowa
POMOCE:
- filiżanki, moneta, obrączka, muszelka, roztopiony wosk, , klucz, naczynie z wodą, serca z imionami, butelka, gazety, świece, nagrania metody KLANZA
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
- .Powitanie dzieci i rodziców.
Wigilia ŚW. KATARZYNY – 24 listopada oraz wigilia ŚW.ANDRZEJA – 29 listopada to wieczory wróżb poświęconych miłości i małżeństwu. W pierwszym kawalerowie mogli dowiedzieć się jaka żona przypadnie a w drugim panny odgadywały, kto zostanie ich mężem. Katarzynki odeszły w zapomnienie natomiast pozostały Andrzejki, które są zabawą połączoną wspólnymi wróżbami chłopców i dziewcząt.
- .Aby wróżby i przepowiednie się spełniły wspólnie zaczarujmy dzisiejsze spotkanie piosenką „Czary – mary wosku lanie co ma się stać niech się stanie”
Piosenka do melodii metody KLANZA.
- Wróżba „Dwa serca” – na sercach wypisane są imiona dziewczynek i chłopców, chcąc się dowiedzieć jakie imię będzie nosić przyjaciel lub przyjaciółka – dzieci przekłuwają szpilką serce.
- Wróżba z butelką – jaki zawód będziesz wykonywać w przyszłości, dla rodziców czym jeszcze mogliby się zająć.
- Taniec z gazetami – parami z rodzicami
- trzymanie gazety między rękami, plecami, czołami, zwinięcie w rulon i trzymanie rekami za końce, taniec na rozłożonej gazecie.
- Wróżba „Buty za próg” – dzieci ustawiają swoje buty jeden za drugim. Czyj but pierwszy „wyjdzie” za próg, tego czeka szybkie zamążpójście lub ożenek.
- Filiżanki – niespodzianki – czyli „Co ciebie czeka w przyszłości?” Na stoliku ustawiamy dnem do góry cztery filiżanki, wkładamy pod nie obrączkę (miłość), monetę (bogactwo), muszelka (podróż), ostatnią pozostawiamy pustą. Po wymieszaniu dzieci kolejno wybierają jedną z nich i odczytują swoją przyszłość.
- Taniec „PIZZA” do melodii Smurfy
- Wróżba „wosku lanie” i odgadywanie przyszłości z figurek woskowych – podświetlanie na ekranie.
- Taniec z balonami – wspólnie z rodzicami.
- Podziękowanie i ewaluacja zajęcia.
Teresa Adamczyk
Nauczyciel mianowany
Gminne Przedszkole Tworóg
DATA: 1.12.2006r