05.04.2016 - Scenariusz - Zwierzęta egzotyczne
Marta Patyk
Nauczyciel stażysta
Gminne Przedszkole w Tworogu
ul. Słowackiego 16
Data: 03.02.2016
SCENARIUSZ
Temat: „Dziś z Afryki…”- zwierzęta egzotyczne- wydzieranka papierowa.
Obszary z podstawy programowej:
Obszar 9 Wychowanie przez sztukę- różne formy plastyczne.
Obszar 12 Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
Dzieci rozwiązują zagadki słuchowe, które
podpowiedzą im o temacie zajęć.
Słuchają
ciekawostek:
- najstarszy ogród zoologiczny w Polsce jest we
Wrocławiu (1865r.),
- największy ogród w Polsce znajduje się
w Gdańsku
- najstarszy istniejący ogród zoologiczny w
Europie znajduje się w Wiedniu
- największy ogród
zoologiczny w Europie znajduje się w Berlinie (ma ok.17 tys.
zwierząt)
„Można powiedzieć o niej,
że jest całkiem zwyczajnym koniem
lecz od pyska do
ogona
jest paskami przystrojona.”
„Zwierzę owo,
daję słowo,
najdziwniejsze jest na świecie,
żeby go
nie mylić z krową,
aż dwa garby ma na grzbiecie.”
„Jest
ogromny, jak pagórek,
ma zmarszczoną, szarą skórę,
nos,
jak trąbę, prosty ogon,
uszy, co wachlować mogą.”
„Na
tygrysy, lwy i szczury,
krokodyle oraz żmije
ona zawsze
patrzy z góry,
bo ma bardzo długą szyję.”
„Gdy
zobaczysz ją w ZOO,
robi ci się wesoło,
skacze, broi,
miny stroi,
ludzi wcale się nie boi.”
„To
zwierzę żyje nad Nilem,
a w paszczy ma zębów tyle,
że
nawet, gdy leży grzecznie
liczyć je jest
niebezpiecznie.”
Odszukiwanie zdjęć zwierząt
występujących w zagadkach i dopasowanie do nich napisów do
globalnego czytania. Dzielenie wyrazów na sylaby, głoski.
Cele ogólne:
-
rozwijanie u dzieci zdolności do skupiania się i uważnego słuchania
-
rozwijanie twórczej aktywności dziecka
-
rozwijanie mowy i myślenia podczas wypowiedzi własnych
-
doskonalenie sprawności manualnych
-
kształtowanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej
Cele operacyjne:
Dziecko:
-
potrafi wykonać polecenia
-
potrafi wypowiadać się na temat
-
potrafi wypowiadać się na forum grupy
-
potrafi w cierpliwości zaczekać na swoją kolej
-
potrafi rozwiązywać zagadki słowne oraz słuchowe
-
potrafi czytać globalnie
-
potrafi dzielić wyrazy na sylaby, głoski
-
potrafi wykonać prace plastyczną- wydzierankę z papieru
-
uważnie słucha poleceń nauczycielki
-
zna niektóre zwierzęta egzotyczne
-
wie gdzie można spotkać zwierzęta egzotyczne
-
potrafi segregować zwierzęta wg cech: koty, ptaki itp., zwierzęta egzotyczne, domowe itp.
Metody:
-
Słowne( rozmowa, objaśnienie)
-
Czynne(zadania stawiane dziecku, udział w zabawie)
-
Waloryzacyjne (ekspresja)
Formy:
-
Praca z całą grupą
-
Praca indywidualna
Środki dydaktyczne: emblematy różnych zwierząt, kartki papieru, kolorowanka zwierząt egzotycznych, obrazek klatki, napisy do czytania globalnego, mp3 z nagraniem odgłosów zwierząt.
Przebieg zajęcia:
-
Powitanie dzieci- „ Wszyscy są …”
-
Zabawa koncentrująca uwagę „Ciekawostki o ogrodach zoologicznych”
-
Zabawa dydaktyczna. „Jakie to zwierzę?”
-
Zabawa dydaktyczna- segregowanie emblematów zwierząt wg ich rodzaju ( koty, ptaki, itp. Zwierzęta domowe, egzotyczne, itp.)
-
Praca plastyczna- każde dziecko otrzymuje od nauczycielki obrazek z ilustracją(lwa, papugi, misia koala) zadaniem dzieci jest z kolorowego papieru wydrzeć małe kawałki i wykleić obrazek. Po skończonej pracy dzieci sprzątają swoje miejsce pracy i przechodzą z gotowym obrazkiem na dywan. Każde dziecko wypowiada się na temat swojej pracy, mówi co to za zwierzę itp.
-
Zabawa ruchowa przy piosence „Małpa Filomena”- Dzieci ustawiają się na dywanie w dużym kole i wspólnie śpiewają piosenkę połączoną z naśladowaniem ruchów „małpki” w środku koła.
-
Ewaluacja zajęcia- Nauczycielka przywiesza obrazek klatki na tablicy, zadaniem dzieci jest przykleić emblemat „papugi” w klatce jeżeli zajęcia się podobały lub obok klatki jeżeli zajęcia się nie podobały.