Wychowywanie dziecka poprzez muzykę.
Począwszy od wieku 3 - 4 lat wykształcają się u dzieci zainteresowania muzyką oraz wykształca się słuch absolutny. Nie rozwijanie tych zainteresowań powoduje, że z każdym rokiem zmniejsza się możliwość ich rozwinięcia. Brak ćwiczeń w tym wieku powoduje stratę nie do odrobienia.
Kontakty z muzyką:
- pomagają dziecku przedszkolnemu w procesie przygotowania do nauki czytania, rozwijając słuch fizyczny i fonematyczny
- rozwijają sprawności zmysłów: wzroku, słuchu
- wyrabiają osobowość poprzez kształtowanie upodobań i zainteresowań
- rozwijają wrażliwość, uczucia, wartościowanie
- kształtują postawy moralne, zachowania prospołeczne
- wyrabiają procesy poznawcze takie jak: spostrzeganie, pamięć, myślenie
- wyrabiają prawidłowy oddech potrzebny podczas recytacji i mówienia
Okres przedszkolny jest czasem naturalnego, nieograniczonego potencjału twórczego dziecka. W tym wieku jest największa podatność dziecka na stymulacje zachowań twórczych. Współczesna pedagogika zabawy posługuje się muzycznymi metodami pracy Carla Orffa, Rudolfa Labana, Emila Jaquesa Dalcroze`a.
Carl Orff
Podstawą pedagogiczno-muzycznych idei Carla Orffa, kompozytora niemieckiego żyjącego w latach 1895-1982 jest kształcenie poprzez zabawę, ruch, muzykę, taniec, improwizację z wykorzystaniem słowa, ruchu, dźwięku. Carl Orff wykorzystuje słowo poprzez
-
rytmizację oraz artykulację tekstu: legato-staccato
-
poprzez posługiwanie się tempem: szybko-wolno
-
dynamiką: głośno-cicho
-
a także poprzez różnorodne zabarwienia emocjonalne takie jak zdziwienie, pytanie.
W swojej metodzie wykorzystuje on zabawy rytmiczno-muzyczne, śpiew, ruch, grę na instrumentach, improwizację ruchową, wokalną, instrumentalną, rozbudza u dzieci kreatywność.
Rudolf von Laban
Rudolf von Laban 1879-1958 pochodził z Węgier. Jest to jeden z najwybitniejszych pedagogów tańca, choreografii. Twórca nowoczesnej kinetografii, gimnastyki twórczej posługującej się ruchem, tańcem w połączeniu z muzyką relaksującą. Jego metoda zaspokaja naturalne potrzeby dziecka: ruchu, odprężenia, ekspresji, tworzenia.
Emil Jaques Dalcroz
Emil Jaques Dalcroz 1865-1950 szwajcarski muzyk i pedagog, twórca nowoczesnego wychowania muzycznego opartego na gimnastyce rytmicznej.
Wymienieni twórcy tworzyli nowe szkoły ruchu, tańca, gimnastyki, rytmiki. Cechą specyficzną wymienionych twórców jest otwartość ich koncepcji na różne kultury, obyczaje, tradycje. W praktyce oznacza to możliwości wykorzystania tak rodzimego materiału muzycznego, jak i europejskiego dorobku kulturalnego.
Metoda C. Orffa, R. Labana J. Dalcroze`a pozwala na organizowanie sytuacji problemowo-otwartych, dostarcza bogatych i różnorodnych doświadczeń, zachęca do podejmowania przez dziecko indywidualnych zadań, prób. Podsuwa także dziecku ciekawe materiały do zabawy, pozwala na ocenianie aktywności i chęci dziecka a nie wytworu. Pozwala także dziecku na twórcze obcowanie z muzyką
Wymienione metody zapewniają dziecku zaspokojenie jego naturalnej potrzeby: śpiewania, naśladowania, układania własnych kompozycji muzycznych, wokalnych. Dziecko poznaje:
-
własne możliwości
-
nabywa poczucia własnej wartości
-
wyzbywa się zahamowań
-
odkrywa, że jest potrzebne i ważne w grupie rówieśniczej
Dziecko odkrywa zdolności w konkretnym kierunku. Może to być taniec, zdolności wokalne, muzyczne itp. Opisane wyżej metody są wykorzystywane w pracy z dziećmi naszego przedszkola.
Opracowała: Danuta Gaida, nauczyciel oddziału drugiego dzieci 5-letnich
Literatura:
-
Z. Burowska. Współczesne systemy wychowania muzycznego. WSiP 1976
-
M. Przychodzińska-Kaciczak Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego WSiP 1979.
-
M. Przychodzińska-Kaciczak Dziecko i muzyka NK. 1974.
-
K. Lewandowska Rozwój zdolności muzycznych WSiP 1978.
Nota o autorze
Danuta Gaida - pedagog, absolwent Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie oraz Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zatrudniona w Gminnym Przedszkolu w Tworogu.