Scenariusz Dnia teatru
Cele główne:
- Zdobywanie ogólnej wiedzy o teatrze
- Poznanie działalności teatrów dziecięcych: teatr lalkowy, teatr aktora
- Doskonalenie wyraźnej wymowy i dykcji
- Ćwiczenia doskonalące oddech: wydłużenie fazy wydechowej, oddech przeponowy
- Ćwiczenia spostrzegawczości i refleksu: doskonalenie pamięci wzrokowej, słuchowej, szybkiej reakcji na bodźce, spostrzegawczości
- Gest sceniczny: przedstawianie danej sytuacji za pomocą gestów rąk, ruchem danego zdarzenia
- Kształcenie umiejętności gry na scenie
- Kształcenie umiejętności projektowania prostych rekwizytów
Cele operacyjne:
- Dziecko potrafi wyjaśnić słowa: teatr, aktor, reżyser, narrator, scena, kurtyna, kostiumy
- Dziecko rozumie różnicę między teatrem aktora, a teatrem lalkowym; rozróżnia kukiełki, pacynki. Wie, co to pantomima.
- Dziecko potrafi prawidłowo wymówić wszystkie głoski i słowa
- Wyraźnie wymawia teksty, z odpowiednią intonacją i głośnością
- Dziecko potrafi prawidłowo oddychać
- Dziecko dostrzega wiele szczegółów
- Rozróżnia określone dźwięki
- Potrafi koncentrować się nad danym problemem
- Potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności aktorskie na scenie
- Potrafi wyrazić nastrój głosem
- Potrafi wyrazić twarzą i ruchem doznania smakowe, węchowe, dotykowe...
- Potrafi odczytać uczucia z wyrazu twarzy
- Potrafi wykonać proste rekwizyty
- Bierze udział w projektowaniu i wykonaniu dekoracji
- Potrafi dobierać materiał do wykonywanej pracy
Metody:
- Aktywizujące, rozwijające inwencje twórczą dzieci
- Słowne
- Czynnościowe
- Samodzielnych doświadczeń dzieci
- Poglądowe
Formy: Zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: kukiełki, pacynki, magnetofon, kasety, arkusze papieru, kredki, farby, nożyczki, klej, kolorowa bibuła, dyplomy, medale, scenka, maski, kostiumy
Literatura:
- "Program edukacji teatralnej dla dzieci 3-6 letnich"
- program autorski Marii Dulak
- "Sześciolatek - bawię się i uczę"- przewodnik metodyczny
Opracowała: Maria Dulak
Nauczyciel Gminnego Przedszkola
W Tworogu
27.04.2007r